Tot ce trebuie sa stii despre echilibrare cardan

Cand si de ce este necesara o echilibrare cardan

Echilibrare statica

Echilibrarea statica se face atunci cand elemente precum culisanta, furca sau teava trebuiesc inlocuite. Elementele ce trebuiesc taiate de pe cardan pentru schimbul acestora trebuiesc centrate cu ajutorul unui ceas comparator.
Aceasta operatiune se numeste centrare statica si nu implica o masina de echilibrare cardan.
La fel se procedeaza si in cazul inlocuirii crucilor cardanice cu ambutisare.
Crucile cu ambutisare nu au martori de montaj precum cele cu sigurante, de aceea montarea acestora este mai complexa.
Scopul este sa aliniem piesele schimbate, pe axul de rotatie al cardanului.
Pentru montajul unei furci sau culisante este nevoie de o piesa de legatura intre cardan si piesa noua. Astfel se poate face montajul la cald si alinierea cardanului poate incepe. Dupa alinierea cardanului se face sudura pe banc special si se mai verifica inca odata cu ceasul comparator.

Echilibrarea statica este o necesitate inainte de a face echilibrarea dinamica. Am putea spune ca pregatim cardanul pentru masina de echilibrat.
Foarte important de stiut ca schimbul unei cruci cu sigurante sau inlocuirea suportului intermediar (rulmentul), nu necesita echilibrare.
Acestea nu modifica centrul de greutate al cardanului.
Inainte de a cere o echilibrare de cardan este bine sa intelegeti de ce trebuie acest lucru.

Echilibrare dinamica

Echilibrarea dinamica se va face numai de personal autorizat si in baza unor parametrii pentru fiecare cardan in parte.
Masina de echilibrat cardane este una speciala si este echipata cu paturi speciale pentru rulmenti si flanse pentru capetele de pridere. Rolul masinii de echilibrat  este ca axul cardanic sa functioneze ca si cum acesta ar fi pe autoturism.
Inainte de a incepe, se vor indeparta greutățile vechi de pe cardan, flansele vor fi curatate pentru ca suprafata de contact sa fie fara impuritati.
Echilibrarea se face pe etape, astfel masina de echilibrat citeste parametrii dupa fiecare greutate adaugata. Turatia este una reglabila iar cardanul poate fi testat la o turatie superioara celei de pe autoturism astfel incat reparatia sa fie eficienta.

De retinut ca echilibrarea dinamica, este un reglaj fin al cardanului iar aceasta nu ia bataile generate de piese defecte.
Pentru a putea face echilibrarea cardanul trebuie reparat sau verificat incat sa nu existe jocuri in elementele componente.
Pentru verificare este nevoie de un banc de lucru unde se testeaza cruciile, rulmentii, culisanta sau teava pentru defecte vizibile si mecanice.
Ce trebuie sa stiti este ca axul cardanic nu se dezechilibreaza decat in cazul uzurii pieselor componente.

Drumuri bune!
www.autocardan.ro
Vezi articol: Cum sa alegi un cardan second hand

Call Now Button